Cíl výletu:

Itálie 2024 - přípravy

Trasa v bodech:
Praha - Linec - Salcburk - Udine - Grado
Trasa v km: 1025,40
Zajeďte si na
vareni-peceni.cz
Jezdec: Vítr 1
Někdy v únoru (2024) ve mně uzrálo rozhodnutí, že letošní léto si pořádně užiju a podívám se na kole do ciziny, ideálně k moři. Položil jsem prst na mapu a jezdil s ním po Evropě. Prvním cílem bylo pobřeží Španělska. Přelítnu Německo, Francii, škrtnu o Švýcarsko a jsem tam. Nic složitého. Potom jsem si všiml, že na mapě je také Itálie, kterou obklopuje z obou stran moře. A jel jsem prstem dál, dolů, až na Sicílii a následně do Řecka. Tam jsem plánoval přejet trajektem, i když jsem v té chvíli nevěděl, zda tam vůbec nějaký jezdí. Jediné co jsem v ten moment věděl najisto, bylo to, že pojedu. Podobné plány bouřily v mé hlavě několik týdnů, až se ustálily na cestě z Prahy na severní pobřeží Itálie do letoviska Grado. Ze Salcburku vede až do Grada známá cyklostezka Alpe Adria Radweg, která končí až na březích moře. Nakonec jsem dne 19. června 2024 vyrazil na cestu, ze které jsem se vrátil domů v sobotu 6. července.
kv779foto1
kv779foto1
kv779foto2
kv779foto3
kv779foto5
Mnoho lidí vyráží na Alpe Adria právě ze Salcburku. Já jsem však měl výjimečně dost času a na Alpe Adria jsem vyjel z Prahy. Procestoval jsem tedy půlku České republiky, značnou část Rakouska a následně přes Rakouské a Italské Alpy, jsem po 10 dnech dorazil do vysněné destinace. Byl to jeden z nejkrásnějších výletů, které jsem kdy na kole absolvoval a zážitek na celý život. Na jeho konci bylo několik dní poctivého válení se u moře s jedním výletem do Benátek (ne těch nad Jizerou...). A přestože výběr trasy i vše okolo připomínalo přípravy profesionálního cestovatele, byl to ve skutečnosti můj první takový výlet v životě. Tuším, že mnoho cyklistů alespoň někdy o něčem podobném uvažovalo. Proto jsem se rozhodl celou svou cestu pospat. Od příprav až k návratu. A doufám, že Vám to pomůže při plánování Vaší cesty.
Naloženo - připraveno. A kde je jezdec?
Začnu od toho nejdůležitějšího, a tím je stroj na kterém pojedete. Já jsem celou cestu absolvoval na gravelu Merida Silex 4000 s karbonovým rámem. Kolo mám cca 2 roky a jsem s ním maximálně spokojený. Kolo jede svižně, je spolehlivé a má dokonce chladič zadní brzdy. To se na cestě přes Alpy docela hodilo. Další důležitou věcí je, aby vaše kolo mělo přípravu na nosič. Na Meridu se dělají originální lehké nosiče, které mají oproti většině nosičů také pružinu, díky které můžete na nosič umístit menší tašku nebo třeba ručník k vodě a nemusíte nic přivazovat. Neopomenutelným doplňkem na jakékoli expediční kolo je stojánek. Z nepochopitelných důvodů na karbonových rámech chybí příprava na stojánek. V prodejnách kol vám všichni budou tvrdit, že na karbonová kola se stojánky nedávají, prý to pokřiví rám. Takže to je nesmysl, který jsem za ty dva roky a cestu s naloženým kolem vyvrátil. Kolo má nosnost 120 kg a pokud by to byl pro rám takový problém, nemohl by tam být ani nosič. A hlavně, dovedete si představit, že někam přijedete, kamkoli, a bude to naložené kola stavět jako kam? A jak? Pokládat ho na zem, opírat o zdi? Nesmysl! Jediné na co je potřeba dát pozor je to, že nesmíte stojánek utahovat takovým způsobem aby rám prasknul. Tedy né absolutně na fest.
Jedna ze zastávek na cestě.
Několik dní před cestou jsem vyměnil řetěz, brzdové destičky (koupil jsem ty s chladičem a Vám je také doporučuji) a pláště. Světlo na kolo zadní i pření kupte taková, které mají dlouhou výdrž. Mně se to dost hodilo. Pak už jen kolo umýt, namazat a příprava kola je hotová.
Dobře připravené kolo Vám to na cestě vrátí!
Další důležitou věcí jsou tašky na kolo. Tady vždy záleží na jak dlouho jedete pryč a kde plánujete spát. Někdo spí raději pod stanem a zároveň tak i šetří. Někdo spí raději hotelech. V Alpské oblasti Itálie kempy nejsou. Takže zbývají dvě možnosti: pod širákem nebo hotel. První kemp v Itálii je cca 30 km před městem Udine, v městečku Gemona del Friuli. Ale nic bližšího Vám o něm říct nemůžu, protože jsem v něm nespal ani jsem okolo něj nejel, takže nevím jestli tam skutečně je nebo je pouze vyznačený na mapě. Na trhu je plno různých brašen na kola, na obrázcích vypadají všechny fantasticky, ale když je potom vidíte, asi by jste je nekoupili. Já jsem jel s brašnami Ortlieb. Zadní boční s objemem 35 l a přes brašny ještě jednu 31 l. Do té jsem dal stan, spacák, karimatku a polštářek bez kterého neusnu. Na přední vidlice jsem namontoval 2 brašny Ortlieb o objemu 5,8 l. A na rámovou trubku malou brašničku z Decathlonu na drobnosti jako jsou dobíjecí kabely apod. I s téměř týdenním válením u moře jsem byl pryč téměř tři týdny. Proto ty velké tašky. Pokud bych sjížděl samotnou Alpe Adria ze Salcburku, asi bych toho tolik netahal. Musím se přiznat, že i tak jsem toho vezl asi trochu moc. Ale tašky jsou rolovací a je vždy lepší koupit větší a pak je srolovat, nežli menší a pak ...
A důležité je i dobré světlo!
A co všechno dát do tašek? Hygienické potřeby: Na tři týdny mimo domov potřebujete: kartáček na zuby, zubní pastu, ústní vodu (jóó, já ji používám), šampon, mýdlo, potřeby na holení (pokud nechcete být za Rumcajse), trochu vatových tyčinek na čištění uší. Dále opalovací krém, volitelně krém po opalování - ten využijete zejména u moře. To bylo myslím vše z drogerie. Dále ručník jeden menší - lehký a jeden větší lehký, na kterém se budete převalovat na pláži. Žínku oceníte při sprchování. Deodorant. Oblečení: Já jsem měl několik dresů, mám tohle oblečení na jízdu prostě rád, nic neváží a lehce je smotáte do mini-balíčku. Dvoje cyklo-kraťasy s bočními kapsami. Spodní prádlo na častou výměnu (po celodenní jízdě moc vonět nebudete...), ponožky. Vzal jsem si jedny slušné šortky a triko, oboje černé. Tohle oblečení se Vám bude hodit v hotelu, když půjdete na snídani nebo se rozhodnete jet vlakem na výlet do Benátek. Jedno tílko bez rukávů k vodě a na courání po letovisku u moře. Lehkou a vodě a větru odolnou bundu, která i trochu zahřeje - hodila se. Jo a 3 x kompresní ponožky - snižují únavu. Plavky. V taškách jsem měl také další oblečení, které jsem nevyužil, ale protože jsem jel přes Alpy poprvé, tak jsem si je na cestu vzal. Na cestu v roční době ve které jsem jel, bych však většinu z nich nechal pro příště doma. Dále jsem teda tahal: 1 x funkční triko s dlouhým rukávem, 1 x mikina, 1 x dlouhé cyklo-kalhoty. Doplňky bez kterých se neobejdete: Nabíječka pro více přístrojů (mobil, powerbanka apod.), zásuvkový adaptér - v Rakousku bez problémů, v Itálii jsem ho 1 x použil. Vybral jsem takový, kde na zásuvku přidáváte na její zadní část různé nástavce. Na trhu je toho dost, často jsou malé a vypadají a tvrdí, že jsou na všechny zásuvky po celém světě. A potom si přečtete recenze, že i v Itálii to bylo k ničemu..Powerbanka 2x, jedna pod mobil na kolo 20 000 mAh a jednu další na 40 000 mAh, kdyby se něco pokazilo. Powerbanku zkrátka mít musíte. Dobíjecí kabely, švýcarský víceúčelový nůž - velmi se hodil. Do kempu vařič a kartuši. Vezl jsem několik šmakovních instatních polévek, na kterých jsem si pochutnával při výhledu na Alpy. Zapalovač. Určitě si vemte dostatečně velkou mikro-kartu na fotky. Elektrikářská páska. Mně se nakonec hodila hodně, když jsem na cestu zpět balil kolo do balíku. Nahrádní díly na kolo: Jsou věci, které když se pokazí tak končíte. Určitě si vemte náhradní duše, já jsem defekt naštěstí žádný neměl, ale na Aple Adria pojedete také po štěrkových cestách (pro gravel jak dělaný) a defekt zkrátka může přijít více než jednou. Já vozím vždy ještě jednu duši navíc, abych ji mohl darovat nějakému smolaři (takže jsem měl 4). Duše jsou skladné, lehké, moc místa nezaberou a v taškách jsou zajímavé kapsičky, kam je můžete dát. Náhradní řetěz, to malé nářadíčko na opravu řetězu a pro jistotu ještě dva samostatně prodejné články. Někdo si může myslet, že je to přehnané, ale není. Když se řetěz přetrhne, je konec. A u naloženého kola a po vlastní výměně, tam nějaká nepatrná možnost byla...Jedno lanko. Přiznávám, že ho u kola, kde lanka vedou vnitřkem zatím vyměnit neumím. Ale je dobrý ho mít, třeba pojede okolo někdo kdo bude šikovnější. A kdyby ne, měl jsem téměř 3 týdny na to abych se to naučil(hahaha). Světla, přední a zadní a taková, která vydrží dlouho svítit. Olej na kolo - hodí se na cokoli. Jen si neberte ty hrozný, černý. Kupte si kvalitní. A samozřejmě běžné nářadí na kolo. Hodilo se. Lékarnička: Tohle nepodceňujte. Určitě se hodí obvaz, náplast, desinfekce (měl jsem akutol). Vše jsem využil, když jsem na molu u Atterského jezera blbě našlápnul na betonový překlad u mola. Zažívací uhlí, Ibalgin(hodil se). Rolička klasické náplasti bez polštářku. Ostatní: Cestovní pas - chtěli ho po mně 2 x, jednou v Rakousku v kempu a podruhé v Itálii v hotelu. A kdyby jste náhodou museli jednat například s policíí, s pasem je vše rychlejší a jednodušší. Dvě platební karty. Hodily se. Nejednou se mi stalo, že v obchodě jedna karta nešla a druhá ano. Proč to nevím, měly fungovat obě. To samé s aplikací. Hotovost. Měl jsem s sebou 500 Euro. Hodně? Málo? Řek bych tak akorát. V některých kempech karty neberou. A můžete narazit na obchod, kde je z nějakého důvodu také brát nebudou. Peníze a doklady jsem měl v baťůžku se kterým jsem chodil i na záchod. Měl jsem s sebou také vitamíny a po dlouhých štrekách mi určitě pomohly. Hodí se něco málo k jídlu. Když dorazíte do kempu či hotelu k večeru, v cizině už většinou nikde nic nekoupíte. Osvědčil se mi lovečák a instaní polévky. Mňam, mlask! Tak to je asi všechno důležité, co jsem s sebou tahal. Někdo by asi něco ubral, někdo přidal. Některé věci se mohou zdát zbytečné, ale jel jsem pryč na dlouho a spoustu těch drobností jsem nakonec využil. Vše je připraveno, tak hurá k moři!
Komentáře

Všechna práva vyhrazena. | Copyright © 2022 - 2025 kolo-vylety.cz